Vår historia

Historien om Specsavers

Specsavers är världens största privatägda optikerföretag och grundades 1984 av optikerparet Doug och Mary Perkins. Faktum är att idén om att starta företaget föddes på parets bordtennisbord i deras hus på ön Guernsey i Engelska kanalen. Makarna Perkins idé om att alla ska ha råd med glasögon kom att revolutionera den brittiska optikermarknaden. Konceptet med prisvärda men snygga glasögon var unikt i slutet av 80-talet. Nu är Specsavers marknadsledare med över 600 butiker i England.

Sedan starten på pingisbordet har Specsavers fortsatt sin expansion och tagit klivet från att vara en brittisk angelägenhet till att först bli europeiskt och sedan globalt. Nu är Specsavers etablerat i Storbritannien, Irland, Holland, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Australien och Nya Zeeland.

I dagsläget har Specsavers drygt 1500 butiker runt om i världen med fler än 30 000 medarbetare varav 500 personer på huvudkontoret på Guernsey och fler än 200 anställda på de olika landskontoren. 

Under de senaste åtta åren har företagets brittiska verksamhet fått utmärkelsen ”Most trusted brand of optician’s” av läsarna till Readers Diggest.

Specsavers i Sverige

Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 genom köp av cirka 50 butiker från kedjorna Blic och Två Blå. Idag finns det över 100 Specsaversbutiker i landet med fler orter på gång att öppna inom kort. När Specsavers kom till Sverige skapade det starka reaktioner i en bransch som inte tidigare haft fokus på pris. Med bland Europas högsta priser på glasögon fanns det emellertid ett behov av billigare produkter och Specsavers välkomnades av kunderna.

Före Specsavers etablering var Sverige också det land i Europa där kunderna bytte glasögon mest sällan. Med Specsavers glasögonrevolution har den trenden brutits och våra kunder byter glasögon i snitt efter 1,3 år medan branschsnittet ligger på cirka 3 år.

Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap på våra optiker ger Specsavers sina kunder värde för pengarna.

Den svenska verksamheten styrs från huvudkontoret i Göteborg.

 

Specsavers resa

2014 - 10-årsjubileum
Specsavers, som enda optikkedja i Sverige, lanserar KomplettSyn - synundersökning inkl ögonbottenfotografering utan extra kostnad.
Specsavers har 112 butiker i Sverige.

2013
Varumärkena Bruuns Bazaar och Replay lanseras för Specsavers.

2012
Konceptet KomplettPris lanseras i Norden.
Lanserades varumärket Timberland.
Butiker i Helsingborg City och Tornby (Linköping) öppnade.

2011
Lanserade vi ännu fler varumärken: Tiger of Sweden, Benetton och Karen Millen.
Nya butiker öppnade i bl.a. Partille, Birsta, Göteborg City, Vetlanda, Marieberg, Erikslund och på Karlaplan i Stockholm.

2010
Specsavers fortsätter expandera i Sverige med nya butiker i bl.a. Åkersberga, Hageby, Mjölby, Landskrona och Frölunda.

2009
Specsavers firar 25-årsjubileum och i Sverige firas att Specsavers funnits här i fem år. Tillväxten på den svenska marknaden fortsätter och butiker öppnas ibland annat Norrtälje, Sollentuna, Malmö, Falköping och Kungsbacka.

2008
Under februari månad öppnar Specsavers sin första butik i Australien och i juni öppnas den första butiken på Nya Zeeland. I april samma år förvärvar Specsavers den finska optikkedjan Tähti Optical Group. 

2007
I juli öppnar Specsavers sin första butik i Finland.

2006
Under våren öppnar Specsavers sin första butik i Spanien.

2005
I juni går Specsavers in på den norska marknaden och etablerar fem butiker i och runt Bergen. En månad senare, i juli, förvärvar Specsavers den danska optikkedjan Louis Nielsen med sina drygt 30 butiker. 

2004
Under sommaren går Specsavers in på den svenska marknaden och köper totalt upp ca 50 butiker från de två befintliga optikkedjorna Blic och Två Blå. I september samma år har försäljningen fördubblats! Idag finns det närmare 100 butiker över hela landet från söder till norr och från öst till väst. Samma år firar Specsavers 20-årsjubileum.

1997
Specsavers etablerar sig internationellt och öppnar sin första butik i Holland. 

1984
Optikerparet Doug och Mary Perkins startar företaget hemma på pingisbordet i gästrummet. De vill vara lika pålitliga som den lokale, oberoende optikern, men samtidigt kunna dra stordriftsfördelarna som det stora internationella företaget. Med en affärsidé som erbjuder ett stort urval av snygga och moderna glasögon till rimliga priser, revolutionerar de den brittiska marknaden. Idag driver de fler än 600 butiker i Storbritannien och har nästan 40 % av marknaden. I bågsortimentet finns såväl märkesbågar (exempelvis FCUK, Quiksilver och Tommy Hilfiger) som det egna bågmärket Osiris. Idag har verksamheten vuxit och utökats inom det nya affärsområdet med hörapparater och resulterat i det egna varumärket Hearcare.