Mörkerseende

Mörkerseende

Upplever du problem med mörkerseende? Du är inte ensam. Sanningen är faktiskt att alla ser sämre i mörkret även om vissa upplever problemen som större. Förklaringen är att ögat behöver ljus för att kunna se, som bryts av linsen i ögat. I och med att vi blir äldre blir linsen grumligare och därmed dess förmåga att bryta ljuset sämre. Därför upplever många att mörkerseendet blir sämre med åldern. 

En del människor blir mer närsynta i mörker (mörkernärsynthet) vilket innebär att man ser sämre på avstånd i mörker. Lösningen kan vara att öka minusstyrkan, alternativt minska plusstyrkan, i de glasögon man använder i mörkret, t.ex. vid bilkörning på kvällar och nätter. Mörkernärsynthet kan drabba både de som redan har en synkorrigering och de som har bra synskärpa på dagen.
 

Bilkörning i mörkret

När du kör bil i mörkret kan du uppleva att du blir tröttare i ögonen. Dels på grund av mörkret och att mötande trafik och lyktor bländar och anstränger ögonen mer. Förutom att konsultera din optiker angående styrkan på glasögonen, bör man säkerställa att man har en bra antireflexbehandling på glasen, vilket gör seendet mer bekvämt.

Tips vid dåligt mörkerseende:

  • Kontrollera din syn regelbundet - regelbundna synundersökningar är avgörande för god syn. Synen förändras genom livet, många gånger utan att du själv märker det. Vi rekommenderar en synundersökning hos en optiker minst vartannat år. 
  • Berätta om dina problem och hur du upplever ditt mörkerseende för din optiker. Din optiker kan t.ex. förskriva andra styrkor anpassade efter mörkerkörning eller rekommendera kontrasthöjande glas. 
  • Se till att du har antireflexbehandling på dina glasögon, speciellt om du kör bil. Behandlingen minskar reflexer och blänk från mötande trafik och gatubelysning vilket gör körningen mer bekväm för dina ögon.
  • Kör du mycket bil? Köp två par glasögon, varav ett par anpassade för bilkörning. Det finns glasbehandlingar speciellt anpassade för bilkörning i dagsljus och andra alternativ för bilkörning nattetid.