Under snart 40 år har vi arbetat för att förbättra människors liv genom att hjälpa dem till bättre syn och hörsel. Vi är stolta över vad vi har uppnått så långt och arbetar ständigt med att utforska hur vi kan komma vidare och åstadkomma mer.
Vi har försökt förstå den påverkan vi har på den planet vi alla delar och på de människor vi stöder, både lokalt på de orter där vi driver våra butiker och i alla våra team. Vårt åtagande är att göra en positiv skillnad och att förändra vårt sätt att arbeta så att vi uppnår målet att vara koldioxidneutrala år 2050. Vårt mål är också att göra ögonvård tillgänglig för alla och för dem som behöver det mest. Vi arbetar aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla kan vara sig själva och känna stolthet över att tillhöra.
Det är tuffa mål, vi vet, men med energi och inspiration från våra 40 000 kollegor över hela världen, är vi fast beslutna att uppnå dem.
Vår planet
Koldioxidneutrala år 2050
Att vara grön är mer än bara färgen på vårt varumärke.
I våra butiker och kontor är vi stolta över att vi hjälper miljontals kunder över hela världen. Men vi vet också att vi har ett ansvar för att göra detta på ett sätt som är bättre för planeten.
Vi utmanar oss själva för att se till att allt vi gör har så liten påverkan på miljön som möjligt.
Det första steget i vår plan mot att uppnå nettonollutsläpp av koldioxid är att minska våra operativa utsläpp (scope 1 och 2) med 50% och utsläpp från vår leverantörskedja (scope 3) med 25%, båda senast år 2030.
Vi har anpassat vår strategi till vetenskapligt baserade mål som ger oss en tydlig väg mot att minska våra koldioxidutsläpp. Strategin är i linje med vad den senaste forskningen anser vara nödvändigt för att uppnå målen i Parisavtalet, inklusive att begränsa den globala uppvärmningen till att understiga 2°C över förindustriella nivåer och att fortsätta arbetet med att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C.
Vår strategi har validerats externt med Science Based Targets Initiative (SBTi), ett globalt organ som definierar och främjar beprövade metoder för att minska koldioxidutsläpp och sätta nettonoll‑mål i linje med vetenskapen. Vi kommer att minska utsläppen av koldioxid i vår globala verksamhet och vår leveranskedja ytterligare genom att använda el från förnybara källor.
Vårt samhälle
Bättre tillgång till vård
Vi anser att tillgång till bättre hälsa är en rättighet, inte ett privilegium. Därför arbetar vi för att se till att nå de människor som behöver det mest. Vi strävar efter att bidra till välbefinnandet i de samhällen där vi verkar – att bryta ner hindren för ögon‑ och hörselvård.
Att förebygga är bättre än att bota
Som en stor aktör inom ögon‑ och öronhälsa arbetar vi hårt för att ta itu med några av de stora utmaningarna inom syn‑ och hörselvård över hela världen. Tidig upptäckt av förändringar kan förhindra synförlust och andra allvarliga hälsotillstånd och därför arbetar vi för att fortsätta öka medvetenheten om förändringar i ögat som kan påverka synen, till exempel glaukom.
Att ge tillbaka
Vi har alltid hjälpt behövande i samhället och det tänker vi fortsätta med. Genom våra globala partnerskap och den sponsring vi bidrar med lokalt kommer vi att fortsätta ge stöd till välgörenhetsorganisationer, olika ändamål och lokala företag. Vi kommer också att göra det enklare för människor ute i våra samhällen att få tillgång till våra produkter och tjänster, till exempel genom att erbjuda kostnadsfria synundersökningar till de som behöver det mest.
Våra medarbetare
Våra medarbetare är vår styrka
Vi arbetar för att hjälpa våra medarbetare att leva mer hållbart som en del av Specsavers‑familjen. Vi vet att vi tillsammans kan göra skillnad. De små förändringar vi gör som individer kan åstadkomma storverk. Vi vill ge alla verktyg och kunskap för att kunna påverka positivt på sitt eget sätt. Dessutom hjälper vi våra medarbetare att bidra lokalt genom till exempel insamlingar och volontärarbete.
En kultur av välbefinnande
Som en familjeägd kedja vill vi att våra kollegor alltid ska känna sig väl omhändertagna. Våra medarbetare bygger vårt företag. Om de inte mår sitt bästa så vet vi att det också blir svårt för dem att kunna göra sitt bästa. Det är därför hälsa och välbefinnande står högt upp på vår agenda, och vi planerar att fortsätta hitta sätt att stödja våra medarbetare, till exempel genom att erbjuda fri tillgång till en mindfulness‑app och andra välmåendeverktyg.
Mångfald och inkludering
Alla som jobbar hos Specsavers ska känna sig delaktiga i en inkluderande kultur som de känner sig stolta över att tillhöra. För att se till att våra medarbetare känner sig sedda och representerade arbetar vi för att utöka och stärka våra kollegors nätverksgrupper. Vi arbetar också med inkluderingsexperter som hjälper oss att kontrollera att vi gör saker rätt när det gäller mångfald, jämlikhet och inkludering i alla våra butiker, på webbplatser och kontor.
Karriär för alla
Vi är ett ambitiöst företag med ambitiösa medarbetare, så det är viktigt att vi är en plats där alla kan växa i sin karriär. Vi ser till att alla har möjlighet att göra karriär – vi investerar i våra medarbetare för att hjälpa dem att växa och utveckla sina karriärer, på det sätt de själva väljer. Hittills har 500 lärlingar format sina karriärer i våra butiker och vårt New Talent‑program hjälper våra medarbetare att kickstarta sin Specsavers‑resa. Vidare hjälper vi våra medarbetare att uppå sina mål, oavsett om det rör sig om att börja arbeta i en ledande position, att utbilda sig till optiker eller att realisera drömmen om att äga en egen butik – det finns så mycket att göra och vi vill att alla ska se alla de möjligheter som finns hos Specsavers.