Specsavers hållbarhetsarbete
Under snart 40 år har vi arbetat för att förbättra människors liv genom att hjälpa dem till bättre syn och hörsel. Vi är stolta över vad vi har uppnått så långt och arbetar ständigt med att utforska hur vi kan komma vidare och åstadkomma mer.
Vi har försökt förstå den påverkan vi har på den planet vi alla delar och på de människor vi stöder, både lokalt på de orter där vi driver våra butiker och i alla våra team. Vårt åtagande är att göra en positiv skillnad och att förändra vårt sätt att arbeta så att vi uppnår målet att vara koldioxidneutrala år 2050. Vårt mål är också att göra ögonvård tillgänglig för alla och för dem som behöver det mest . Vi arbetar aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla kan vara sig själva och känna stolthet över att tillhöra.
Det är tuffa mål, vi vet, men med energi och inspiration från våra 40 000 kollegor över hela världen, är vi fast beslutna att uppnå dem.

Vår planet
Koldioxidneutrala år 2050
Grönt är färgen på vårt varumärke, men att vara grön betyder så mycket mer för oss. Vi som arbetar i alla butiker och på supportkontoren är stolta över att vi kan hjälpa miljontals kunder över hela världen, men vi vet också att vi har ett ansvar att hitta olika sätt att göra detta på som är bättre för planeten. Vi utmanar hela tiden oss själva att se till att allt vi gör har så minimal påverkan på miljön som möjligt.
Det första steget i vårt uppdrag att vara klimatneutrala till år 2050 är att få våra operativa utsläpp till klimatpositiva år 2035, och för att uppnå detta kommer vi att hitta sätt att minska de utsläpp vi kan styra över.
Vårt slutliga mål att vara klimatneutrala år 2050 innebär att vi behöver minska koldioxidutsläppen ordentligt i alla led av vår leveranskedja och i kontakten med våra kunder.
Produkter som känns bra, ser bra ut och gör nytta
Våra produkter hjälper och förändrar livet för miljontals människor. Vi arbetar nu för att se till att våra produkter inte bara gör gott för människors hälsa utan att de även tillverkas och skickas på ett sätt som gör så lite skada som möjligt på vår planet.
Ett viktigt steg i vår handlingsplan Vision 2050 är att hitta mer hållbara material till de produkter vi tillverkar. Vi är också fast beslutna att minska användningen av icke-förnybar plast när det är möjligt. I de fall då det inte finns något annat alternativ ser vi till att de material vi använder går att återvinna.
Mindre förpackningsmaterial – hur svårt kan det vara?
Siktet är inte bara inställt på våra produkter, vi tittar också på våra förpackningar. Fram till år 2030 ska vi se till att alla våra förpackningar är återvinningsbara (i de fall där det är möjligt). Vi kommer att minska behovet av förpackningar. Där förpackningsmaterial behövs för att våra produkter ska kunna skickas säkert till våra butiker och kunder, kommer vi se till att de uppnår våra hållbarhetskrav – tack vare återanvändning och återvinning.
Med lite hjälp från våra vänner
Vi arbetar inte med detta helt på egen hand. Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer som med hjälp av vår nya leverantörsuppförandekod strävar efter att ta fram bättre hållbara produktionsmetoder. Våra försörjningskedjor har en inverkan på miljön – från själva tillverkningen av våra produkter till att de transporteras över hela världen. Därför är det viktigt att våra leverantörer delar våra ambitioner och samarbetar med oss för att uppnå våra mål.
Minskat resursslöseri
Alla vet att deponi inte är hållbart och därför kommer vi inte längre att använda oss av detta efter år 2030. Vi tittar på alla delar vi skapar avfall för att se var det kan återanvändas eller återvinnas – vilket gäller för alla som arbetar med oss – för att dela vår vision, precis som vi alla delar vår planet.
Vatten, vatten
Vi är beroende av vatten för att tillverka och leverera våra produkter och tjänster, vilket innebär att vi måste agera ansvarsfullt – både när det gäller vår förbrukning och det avfall vi skapar. Därför försöker vi hitta sätt att både spara vatten på och förbättra hanteringen av avloppsvatten. Alla nya produktionsanläggningar kommer att ha vatteneffektiv teknik installerad som standard, och vi kommer att eftermontera dem på våra befintliga produktionsanläggningar.

Vårt samhälle
Bättre tillgång till vård
Vi anser att tillgång till bättre hälsa är en rättighet, inte ett privilegium. Därför arbetar vi för att se till att nå de människor som behöver det mest. Vi strävar efter att bidra till välbefinnandet i de samhällen där vi verkar – att bryta ner hindren för ögon- och hörselvård.
Att förebygga är bättre än att bota
Som en stor aktör inom ögon- och öronhälsa arbetar vi hårt för att ta itu med några av de stora utmaningarna inom syn- och hörselvård över hela världen. Tidig upptäckt av förändringar kan förhindra synförlust och andra allvarliga hälsotillstånd och därför arbetar vi för att fortsätta öka medvetenheten om förändringar i ögat som kan påverka synen, till exempel glaukom.
Att ge tillbaka
Vi har alltid hjälpt behövande i samhället och det tänker vi fortsätta med. Genom våra globala partnerskap och den sponsring vi bidrar med lokalt kommer vi att fortsätta ge stöd till välgörenhetsorganisationer, olika ändamål och lokala företag. Vi kommer också att göra det enklare för människor ute i våra samhällen att få tillgång till våra produkter och tjänster, till exempel genom att erbjuda kostnadsfria synundersökningar till de som behöver det mest.

Våra medarbetare
Våra medarbetare är vår styrka
Vi arbetar för att hjälpa våra medarbetare att leva mer hållbart som en del av Specsavers-familjen. Vi vet att vi tillsammans kan göra skillnad. De små förändringar vi gör som individer kan åstadkomma storverk. Vi vill ge alla verktyg och kunskap för att kunna påverka positivt på sitt eget sätt. Dessutom hjälper vi våra medarbetare att bidra lokalt genom till exempel insamlingar och volontärarbete.
En kultur av välbefinnande
Som en familjeägd kedja vill vi att våra kollegor alltid ska känna sig väl omhändertagna. Våra medarbetare bygger vårt företag. Om de inte mår sitt bästa så vet vi att det också blir svårt för dem att kunna göra sitt bästa. Det är därför hälsa och välbefinnande står högt upp på vår agenda, och vi planerar att fortsätta hitta sätt att stödja våra medarbetare, till exempel genom att erbjuda fri tillgång till en mindfulness-app och andra välmåendeverktyg.
Mångfald och inkludering
Alla som jobbar hos Specsavers ska känna sig delaktiga i en inkluderande kultur som de känner sig stolta över att tillhöra. För att se till att våra medarbetare känner sig sedda och representerade arbetar vi för att utöka och stärka våra kollegors nätverksgrupper. Vi arbetar också med inkluderingsexperter som hjälper oss att kontrollera att vi gör saker rätt när det gäller mångfald, jämlikhet och inkludering i alla våra butiker, på webbplatser och kontor.
Karriär för alla
Vi är ett ambitiöst företag med ambitiösa medarbetare, så det är viktigt att vi är en plats där alla kan växa i sin karriär. Vi ser till att alla har möjlighet att göra karriär – vi investerar i våra medarbetare för att hjälpa dem att växa och utveckla sina karriärer, på det sätt de själva väljer.
Hittills har 500 lärlingar format sina karriärer i våra butiker och vårt New Talent-program hjälper våra medarbetare att kickstarta sin Specsavers-resa. Vidare hjälper vi våra medarbetare att uppå sina mål, oavsett om det rör sig om att börja arbeta i en ledande position, att utbilda sig till optiker eller att realisera drömmen om att äga en egen butik – det finns så mycket att göra och vi vill att alla ska se alla de möjligheter som finns hos Specsavers.