Allmänna köpvillkor

1 – Allmänna bestämmelser

Vi ber dig att läsa igenom våra allmänna köpvillkor noga innan du handlar produkter från webbplatsen, eftersom detta är de affärsvillkor som gäller för samtliga produkter som Specsavers erbjuder på webbplatsen.

Vi vill betona att du godkänner köpvillkoren genom att beställa produkter från vår webbplats. Vi rekommenderar att du skriver ut våra allmänna köpvillkor och sparar dokumentet om du behöver det i framtiden.

1.1
Dessa allmänna köpvillkor inklusive Specsavers returpolicy gäller köp på www.specsavers.se (”Webbplatsen”) och våra automatiska abonnemangstjänster.

1.2
De varor och tjänster som erbjuds på Webbplatsen tillhandahålls av Specsavers Sweden AB och dess dotterbolag, dess slutliga holdingbolag och detta bolags dotterbolag (gemensamt benämnda ”Specsavers”).

1.3
När du gör en beställning via Webbplatsen blir du ombedd att välja Specsavers-butik och det är denna enhet inom Specsavers som blir din avtalspart i köpet. Kontaktuppgifter till den valda Specsavers-butiken hittar du i den e-postbekräftelse som skickas ut när beställningen registreras.

1.4
Om du har frågor om din beställning eller Webbplatsen, kontakta Specsavers Sweden AB via e-post: kundservice@specsavers.se eller telefon: 020-747200

2 – Göra en beställning

2.1
När du handlar på Webbplatsen kan du antingen göra en engångsbeställning av glasögon och/eller kontaktlinser, eller välja att prenumerera på kontaktlinser med Specsavers Linsabonnemang. Abonnemanget innebär att vi skickar kontaktlinser till dig automatiskt enligt ett löpande avtal.

2.2
När du har skickat in beställningsformuläret får du ett e-postmeddelande från Specsavers där vi bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Meddelandet innehåller information om själva beställningen (bland annat fullständiga uppgifter om den e-butik som du har valt som avtalspart för köpet) samt beställningsnummer. Köpet betraktas som slutfört när Specsavers behandlar betalningen. Du får en e-postbekräftelse om att varorna är betalda och att beställningen nu expedieras. Du får sedan ännu ett e-postmeddelande när varorna skickas. Specsavers är endast förpliktigat att leverera de produkter för vilka en leveransbekräftelse har skickats ut per e-post.

2.3
Specsavers kan avslå din beställning. I så fall ingås inget avtal. Specsavers kan till exempel vägra din beställning om dina betalningsuppgifter är felaktiga eller Specsavers inte kan verifiera dem.

2.4
När vi behandlar din beställning informerar vi dig per e-post om någon av de beställda varorna inte är tillgänglig eller om det är problem med din beställning.

2.5
Om någon av varorna som du har beställt inte är tillgänglig kan Specsavers komma att erbjuda dig ersättningsprodukter med motsvarande kvalitet och pris. Om Specsavers inte har möjlighet att erbjuda dig andra varor eller om du inte godkänner sådana ersättningsvaror, betalar Specsavers tillbaka motsvarande belopp inom 10 dagar från det att Specsavers har tagit emot din beställning. Specsavers betalar tillbaka beloppet med samma betalningssätt som du använde vid köpet.

2.6
Du kan följa status för din beställning i avsnittet Mitt konto på Webbplatsen.

3 – Automatisk beställning via Specsavers Linsabonnemang

3.1
”Linsabonnemang” innebär att Specsavers automatiskt lägger beställningar på kontaktlinser till dig med tre månaders mellanrum och drar betalningen från ditt kredit- eller debetkort (betalkort) en gång i månaden.

3.2
Vi erbjuder fri frakt till kunder som väljer Specsavers Linsabonnemang och du har dessutom fria återbesök i den av dig utvalda Specsavers-butiken, förutsatt att du har ett aktivt Specsavers Linsabonnemang.

3.3
Priset på varje beställning i Specsavers Linsabonnemang (som omfattar leverans av kontaktlinser för tre månader) fastställs den dag som beställningen i Specsavers Linsabonnemang skapas och i enlighet med det pris som gäller på Webbplatsen den dagen (”Beställningsdatumet”). Totalpriset för leveransen av kontaktlinser för tre månader delas upp i tre delbetalningar. Den första delbetalningen dras från ditt betalkort på Beställningsdatumet och dina varor levereras förutsatt att betalningen går igenom. Den andra delbetalningen dras från ditt betalkort 30 dagar efter Beställningsdatumet och den tredje och sista delbetalningen dras 60 dagar efter Beställningsdatumet.

Alla betalningar behandlas av WorldPay på uppdrag av Specsavers och all betalningsinformation krypteras av WorldPay för att minimera risken för obehörig åtkomst. Du får alltid ett e-postmeddelande minst 7 dagar innan betalningen dras från ditt betalkort.

När din beställning inom Specsavers Linsabonnemang upprättas får du en e-postbekräftelse med all information och det fastställda beloppet. Du får sedan ytterligare ett meddelande med en leveransbekräftelse när kontaktlinserna skickas. Om du inte är nöjd med kontaktlinserna eller priset kan du alltid returnera kontaktlinserna och få tillbaka hela beloppet i enlighet med Specsavers returpolicy.

3.4
Specsavers kan komma att höja eller sänka produktpriserna vid senare tillfällen. Du meddelas alltid om priset per månad 7 dagar innan en ny, automatisk beställning läggs och månadskostnaden för denna beställning fastställs därmed.

3.5
7 dagar innan det datum då nästa beställning läggs får du en e-postbekräftelse om din kommande beställning enligt Specsavers Linsabonnemang. E-postmeddelandet innehåller information om priset på de produkter du har beställt och en påminnelse om att beställningen nu behandlas. Det pris som anges i meddelandet är högsta möjliga pris du kan debiteras för beställningen. Om Specsavers har en kampanj på Beställningsdatumet som ger dig rätt till rabatt dras denna av automatiskt på din beställning. Om priset på dina kontaktlinser sänks efter att vi har skickat ut e-postbekräftelsen 7 dagar i förväg debiteras du det lägre priset på Beställningsdatumet. Du kan ändra innehållet i beställningen fram till dagen före Beställningsdatumet och även välja att ta bort beställningen. Om sådana ändringar (t.ex. ändringar i kontaktlinsspecifikation eller antal) påverkar priset på beställningen räknas kostnaden om och du debiteras det nya beloppet.

3.6
När du lägger din första beställning på Webbplatsen får du ett e-postmeddelande av Specsavers där vi bekräftar uppgifterna i din återkommande beställning inom Specsavers Linsabonnemang. Meddelandet innehåller fullständig information om vilka varor som kommer att skickas, leveransadress, betalningssätt, betalningsdatum och nästa datum för leverans (nästa Beställningsdatum).

3.7
Du får en e-postbekräftelse när varorna är betalda och beställningen skapas och sedan ytterligare ett meddelande när varorna har skickats.

3.8
Cirka en månad efter att du fått din första leverans i Specsavers Linsabonnemang får du ett mail med information om vad som ingår i ditt abonnemang. Informationen finns även med i andra mail du får från oss. Det ingår en årlig synundersökning (värde 595 kr) samt ev. kontroller och du är också berättigad till ett par kostnadsfria glasögon vartannat år (värde 395 kr). Synundersökningen kan bara göras i din valda Specsavers-butik och glasögonen som ingår är valfria bågar från vårt 395 kr sortiment, inklusive enkelslipade standardglas (index 1.5). Du kan välja en dyrare båge och istället erhålla 395 kr rabatt om så önskas. Din valda butik kan se via sitt butikssystem att du är berättigad till synundersökning och glasögon, boka tid som vanligt och uppge att du är linsabonnemangskund för att ta del av dina fördelar.

 

3.9
På Mitt konto kan du kontrollera och göra ändringar i uppgifterna som ska användas till kommande beställningar i Specsavers Linsabonnemang. Du kan ändra produkter, leveransadress, betalningssätt och nästa beställningsdatum. I Mitt konto kan du också när som helst inaktivera ditt Specsavers Linsabonnemang.

3.10
Uppsägning av Linsabonnemang
I Mitt konto-funktionen på Webbplatsen kan du när som helst säga upp ditt Specsavers Linsabonnemang.

Du kan också säga upp ditt Specsavers Linsabonnemang genom att kontakta oss per telefon på 020-747200 eller skicka ett meddelande till: kundservice@specsavers.se.

4 – Automatisk beställning via Specsavers easybuy

4.1
Easybuy-abonnemanget finns ej längre tillgängligt för nytecknande.

4.2
”easybuy” är Specsavers automatiska system för återkommande beställningar och innebär att en beställning skapas automatiskt på ett eller flera datum och med vissa mellanrum enligt dina önskemål.

4.3
Hela beställningsbeloppet dras automatiskt från ditt betalkort i samband med att varje easybuy-beställning skapas.

4.4
Specsavers kan komma att höja eller sänka produktpriserna vid senare tillfällen. Du får alltid besked om beställningssumman minst 7 dagar före Beställningsdatum. E-postmeddelandet innehåller information om det aktuella priset på de produkter du har beställt. Du behöver inte bekräfta något, meddelandet är bara en påminnelse om att din beställning nu kommer att behandlas. Det är inte säkert att det aktuella priset blir det pris du faktiskt debiteras. Det pris som anges i meddelandet är högsta möjliga pris du kan debiteras för beställningen. Om Specsavers har en kampanj på Beställningsdatumet som ger dig rätt till rabatt dras denna av automatiskt på din beställning. Om priset på dina kontaktlinser höjs efter att vi har skickat ut e-postbekräftelsen 7 dagar i förväg debiteras du det lägre priset på Beställningsdatumet. Du kan ändra innehållet i beställningen fram till dagen före Beställningsdatumet och även välja att ta bort beställningen. Om sådana ändringar (t.ex. ändringar i kontaktlinsspecifikation eller antal) påverkar priset på beställningen räknas kostnaden om och du debiteras det nya beloppet.

4.5
När din easybuy-beställning skickas får du en e-postbekräftelse med alla uppgifter och det slutgiltiga priset. Om du inte är nöjd med kontaktlinserna eller priset kan du alltid returnera kontaktlinserna och få hela beloppet tillbaka i enlighet med Specsavers returpolicy.

4.6
När du upprättar ett easybuy-konto hos Specsavers får du ett e-postmeddelande från Specsavers där vi bekräftar uppgifterna i din återkommande beställning. Meddelandet innehåller fullständig information om vilka varor som kommer att skickas, leveransadress, betalningssätt, hur ofta beställningarna görs samt nästa datum för leverans (nästa Beställningsdatum).

4.7
Hela kostnaden för easybuy-beställningar debiteras på nästa Beställningsdatum. Varorna förbereds sedan för leverans när betalningen har gått igenom. Specsavers utför betalningen med ditt valda betalkort på nästa Beställningsdatum. Alla betalningar hanteras av WorldPay på uppdrag av Specsavers. All betalningsinformation krypteras av WorldPay för att minimera risken för obehörig åtkomst.

4.8
Du får en e-postbekräftelse när betalningen är genomförd och beställningen skapas och sedan ytterligare ett meddelande när varorna har skickats. Om betalningen inte går igenom pausas din beställning och vi kontaktar dig per e-post, så att du kan vidta åtgärder för att genomföra beställningen.

4.9
När du köper kontaktlinser från Specsavers på nätet och tecknar ett easybuy-abonnemang får du 5 procents rabatt på totalsumman i kommande easybuy-beställningar (exklusive frakt). Rabatten på 5 procent gäller inte din första beställning.

4.10
Tillsammans med din första easybuy-leverans får du en kupong på ett par GRATIS glasögon till ett värde av 395 kronor. Kupongen kan bara lösas in i din utvalda Specsavers-butik och gäller för ett par gratis glasögon med vanliga, enkelslipade glas. Fullständiga villkor för erbjudandet och information om hur du använder det finns på kupongen.

4.11
Under Mitt konto kan du hitta information om, samt inaktivera, ditt easybuy-abonnemang. Då easybuy inte finns tillgängligt för nytecknande, går det heller inte att göra ändringar i abonnemanget. Om du behöver ändra något i din prenumeration rekommenderar vi att du istället startar ett Linsabonnemang.

Har du frågor eller vill ha mer information, ring vår kundtjänst på 020-747200 eller mejla till kundservice@specsavers.se.

4.12 Uppsägning av easybuy-abonnemang
I Mitt konto-funktionen på Webbplatsen kan du när som helst säga upp ditt Specsavers easybuy-abonnemang.

Du kan också säga upp ditt Specsavers easybuy-abonnemang genom att kontakta oss per telefon på 020-747200 eller skicka ett meddelande till: kundservice@specsavers.se.

Om du vill avbryta en easybuy-beställning måste du göra det innan den skapas. Vi skickar ut ett e-postmeddelande 7 dagar innan nästa beställning ska skapas och nästa Beställningsdatum finns också inlagt i Mitt konto-funktionen.

5 – Mitt konto

5.1
Du kan använda Mitt konto-funktionen för att kontrollera status för aktuella beställningar och lägga nya beställningar på Webbplatsen utan att behöva fylla i dina uppgifter varje gång.

5.2
Första gången du handlar på Webbplatsen måste du fylla i ett registreringsformulär online, för att bli upplagd som kund hos oss. De uppgifter du lämnar blir tillgängliga för Specsavers och du kan när som helst uppdatera dem i Mitt konto.

5.3
Du ansvarar för att skydda och hantera ditt lösenord på ett ansvarsfullt sätt och är ålagd att vidta rimliga åtgärder för att bevara det konfidentiellt.

6 – Priser

6.1
Priserna på Webbplatsen är angivna inklusive moms. Eventuell frakt anges på Webbplatsen och även på beställningsformuläret, så att du kan se beloppet innan du skickar in din beställning. Det pris som anges för en produkt är det som gäller vid beställning, med undantag för uppenbara fel. Priserna kan när som helst komma att ändras, men ändringarna påverkar inte beställningar för vilka du redan har fått en e-postbekräftelse av Specsavers.

6.2
Onlineköp kan vara föremål för andra kampanjer än de i Specsavers fysiska butiker.

7 – Dina åtaganden som kund

Du förbinder dig att följa alla användarinstruktioner som medföljer produkterna samt de anvisningar du får av din optiker eller Specsavers-butiken.
Genom att göra en beställning bekräftar du att

  • du har ett giltigt recept ordinerat av optiker för de glasögon och/eller kontaktlinser du beställer
  • de uppgifter du lämnar beträffande dina ögons tillstånd motsvarar uppgifterna i ditt recept
  • du inte känner till något skäl att de glasögon och/eller kontaktlinser du beställer inte skulle vara lämpliga för dig
  • du inte upplever något obehag av de glasögon eller kontaktlinser du för närvarande använder, om de är baserade på samma recept
  • den beställning som skickats in via Webbplatsen utgör en order på glasögon eller kontaktlinser till dig, och uppfyller dina personliga behov, och inte någon annans
  • du har juridisk rätt att teckna bindande avtal.

8 – Leverans och kontroll av varor

8.1
Du kan följa status för din beställning i avsnittet Mitt konto på Webbplatsen genom att fylla i ditt beställningsnummer.

8.2
Produkterna skickas till den adress som du har uppgett så snart som möjligt med vanlig postgång.

8.3
Vår målsättning är att skicka alla lagervaror inom 3 dagar från Beställningsdatum och icke lagervaror inom 10 dagar. Vår målsättning är att du får dina skräddarsydda glasögon inom 10 dagar från beställningsdatum. Med reservation för förseningar som ligger utom Specsavers kontroll, ska den totala leveranstiden inte överstiga 30 dagar.

8.4
Vi ber dig att kontrollera varorna så snart som möjligt efter leverans för att upptäcka eventuella skador, fel eller brister. Om du råkar ut för problem med varorna ska du inte använda dem, utan returnera dem enligt beskrivningen i Specsavers returpolicy.

9 – Integritet

9.1
Specsavers behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Vi ber dig att läsa igenom integritetspolicyn noga så att du förstår hur Specsavers använder och behandlar dina personuppgifter. Genom att göra en beställning godkänner du denna behandling och bekräftar att de personuppgifter du har uppgett är riktiga.

10 – Avbeställning

När Specsavers har tagit emot din beställning kan du inte avbeställa den, men du kan alltid returnera dina glasögon eller kontaktlinser efter leverans i enlighet med vår returpolicy.

11 – Returpolicy

11.1
Vi erbjuder 100% nöjd kundgaranti, vilket innebär att du har 90 dagars returrätt från det att du mottagit dina varor.

För att göra en retur, gå in under Mitt konto, där du kan skriva ut adressetiketter genom att klicka dig in på den order du önskar returnera.

Kontaktlinser
För kontaktlinser gäller fria returer och retursedeln är förbetald. Posta paketet med kontaktlinser hos postombud. Använd ovan nämnda adressetikett för fritt porto.

Den returnerade produkten måste vara i väsentligen samma skick som då du erhöll den. Vi tar endast emot obrutna boxar. Du ansvarar för produkten tills Specsavers tagit emot din retur. Specsavers kundtjänst gör en återbetalning av köpesumman så snart vi tagit emot din retur och senast efter 14 dagar.

Glasögon
Vid retur av glasögon står du som kund för portokostnaden vid frakt via postombud. Vi rekommenderar att du väljer ett spårbart alternativ.  Returnera ditt paket genom att antingen skriva ut ovan nämnda adressetikett och posta paketet hos ett postombud eller lämna paketet hos din närmaste Specsavers-butik i Sverige. Butiken måste få beställningsnumret ihop med de returnerade glasögonen. Butiken gör ingen återbetalning av köpesumman på plats, utan den görs av Specsavers kundtjänst inom 14 dagar från returdatumet. Om du har utnyttjat erbjudandet 2för1 behöver båda glasögonen returneras för att återbetalning ska kunna utföras.

Den returnerade produkten måste vara i väsentligen samma skick som då du erhöll den. Du ansvarar för produkten tills Specsavers tagit emot din retur.

Om du har frågor angående din retur, kontakta oss på telefon 020-747200 eller e-post: kundservice@specsavers.se 

11.2
Om varorna kommer i skadat skick måste du kontakta oss via e-post till kundservice@specsavers.se och beskriva problemet inom 7 dagar efter att du mottagit dina varor. Vi ger dig ett returnummer och berättar vart du ska skicka varorna. Vi täcker returkostnader. När vi tar emot den skadade produkten gör vi en återbetalning. Du kan också välja att returnera till närmaste butik, som då kontaktar kundtjänst för att påbörja en återbetalning.

12 – Ändringar i våra allmänna köpvillkor

Specsavers förbehåller sig rätten att från tid till annan göra ändringar i dessa allmänna köpvillkor i enlighet med förändrade marknadsförhållanden som berör vår verksamhet, tekniska framsteg, förändrade betalningssätt, ändringar i relevant lagstiftning samt ändringar i våra systemfunktioner. Ditt köp omfattas av de allmänna köpvillkor som gäller vid den tidpunkt då du beställer varor av oss, såvida ändringar i policyer eller dessa köpvillkor görs på uppmaning av myndigheter eller rättsväsende (vilket leder till att ändringarna gäller även för redan inskickade beställningar) eller om vi underrättar dig om ändringar i policyer eller dessa köpvillkor innan vi skickar e-postbekräftelsen till dig (vilket innebär att vi har rätt att anta att du har godkänt ändringarna av köpvillkoren, såvida du inte meddelar oss om motsatsen inom sju arbetsdagar från det att du har tagit emot leveransen).

13 – Länkar

Om Webbplatsen innehåller länkar till andra webbplatser och resurser som tillhandahålls av tredje part är avsikten med detta enbart att förse dig med ytterligare information. Förekomsten av länkar till en annan webbplats ska inte tolkas som att vi underförstått eller uttryckligen rekommenderar dess leverantör, produkter eller tjänster. Vi har inte någon kontroll över innehållet på sådana webbplatser eller resurser och ansvarar inte för dem eller eventuell förlust eller skada som uppstår till följd av att du besöker eller använder dem eller på grund av att du litar på deras innehåll.

 

Kontakta oss

Om du har frågor eller synpunkter om material som finns publicerat på vår Webbplats ber vi dig kontakta

Specsavers Sweden AB
c/o Webhelp AB
Järnvägsgatan 3
841 33 Ånge
E-post: kundservice@specsavers.se

Telefon: 020-747200

Tvist

Tvist vid tolkning eller tillämpning av detta avtal ska avgöras av svensk domstol enligt svensk lag. Tvist kan även prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.