Trötta ögon

Trötta och ansträngda ögon framför datorn

Många upplever att ögon blir ansträngda framför datorn. Att titta på en skärm under en lång tid kan vara ansträngande för ögonen. Andra problem som du eventuellt har med ögonen kan också upplevas mer tydligt och märkbart framför en skärm. Du kan uppleva följande:

  • Irriterade ögon
  • Huvudvärk
  • Trötta, svidande ögon eller ögon som kliar
  • Svårt att fokusera
  • Rinnande ögon
  • Torra ögon
  • Att du ser oskarpt
  • Ökad ljuskänslighet

Även om det är obehagligt med ansträngda ögon pga bildskärmsarbete, är det oftast ofarligt och försvinner så snart du vilat ögonen. Du kanske inte kan påverka tiden du arbetar framför skärmen på jobbet, men det finns några saker som är bra att tänka på för att lindra och förhindra symptomen.

Bildskärmsglasögon - läs mer om glasögon anpassade efter arbete framför dator här.

Här får du tips på vad du kan göra för att lindra symptom på ansträngda ögon:

Gör en synundersökning

Regelbundna synundersökningar är viktigt för att ta hand om ögonen och synen och upptäcka eventuella synfel. Genom ögonbottenfotografering kan optikern dessutom göra en bedömning av ögats hälsotillstånd och upptäcka tecken på sjukdomar. När du gör en synundersökning, tala om för optikern under synundersökningen om du använder dator ofta.

Boka tid för synundersökning här.

Gör en synundersökning

Vila ögonen

Titta regelbundet bort från datorskärmen och fokusera på något längre bort. Titta till exempel ut genom fönstret ett par minuter. Genom att titta på ett objekt långt bort slappnar musklerna i ögat av, vilket blir en vila för ögonen.

Vila ögonen

Ta regelbundna pauser

Det är viktigt att ta en paus från datorskärmen då och då. Korta, frekventa pauser hjälper ofta bättre än tillfälliga, långa pauser.

Ta regelbundna pauser

Rätt belysning

Ögonen blir lätt ansträngda av solljus som kommer in genom fönstret eller av ett mycket ljust rum. Använd gardiner eller persienner för att reducera ljuset. Sse över belysningen i rummet du befinner dig så det inte är för stark eller bländande.

Se över belysningen

Reducera blänk

Ljus och blänk från blanka ytor och datorskärmen kan göra att ögonen känns ansträngda. Ett anti-blänkfilter på datorskärmen kan hjälpa, likaså att se över skärmens inställningar och position.

Reducera ljus från fönster genom gardiner, persienner eller användning av ett skydd vid datorskärmen kan också vara till hjälp.
Om du använder glasögon, är det bra att ha antireflexbehandling för att reducera reflexer och blänk. 

Reducera blänk

Uppgradera din skärm

Om du använder en äldre skärm kan det hjälpa att byta till en nyare LCD-skärm.

När du väljer skärm, välj den med bäst upplösning.

Uppgradera din skärm

Justera skärmens inställningar

Genom att justera skärmens inställningar kan du minska risken att ögonen blir ansträngda.
Se till att ljusstyrkan är samma som omgivningens och justera teckenstorleken så det känns behagligt att läsa.
Svart text på vit bakgrund ger bäst komfort.
Det kan också löna sig att justera skärmens färginställningar (temperatur).
Tänk på att blått ljus upplevs mer ansträngande än orange och rött ljus.

Justera skärmens inställningar

Anpassa din arbetsplats

Se till att anpassa arbetsplatsen så att du har bra hållning, bra höjd på stolen och lagom avstånd till datorskärmen. Datorskärmen bör vara ca 60-80 cm från dina ögon beroende på skärmstorlek, och vara vid ögonhöjd eller något lägre.

Anpassa din arbetsplats

Arbetsanpassade glasögon

Arbetsanpassade glasögon (bildskärmsglasögon, även kallat terminalglasögon) är speciellt gjorda för arbetet. Ett litet synfel, som i vardagen inte ger några besvär, kan orsaka problem vid bildskärmsarbete och man kan då behöva glasögon specifikt för detta. 
Använder du kontaktlinser kanske du skall överväga att komplettera med glasögon, då många upplever att ögonen blir torra och irriterade framför datorskärmen.

 

Har du fler frågor om din syn - se "Fråga optikern". Du är även välkommen att kontakta din lokala optiker.

Arbetsanpassade glasögon